Udtalelser fra kurser

Referencer

Udtalelse fra mor til 9 årig søn

Min 9 årige søn har igennem det meste af sit liv haft utrolig store udfordringer med at bearbejde sanseindtryk.

Han har været igennem flere behandlingsformer for sanseforstyrrelser og sansebearbejdning, som har virket, men kun på kort sigt.

Et sted, som altid har kunnet give ham ro til bearbejdelse af hans sanser, har været hos hans frisør, som altid spiller rolig klassisk musik. Han har nydt velværen ved at få klippet sit hår, så meget, at han ofte er faldet i søvn under klipningen.

Dels fordi det er meget afslappende for ham at blive nusset på hoved og i hår, men også fordi den klassiske musik har beroliget ham og hans sansebearbejdning utrolig meget.

Da jeg fortalte Ergoterapeut Ingelis Arnsbjerg om dette, foreslog hun, at vi skulle prøve lydterapien Integrated Listening Systems (iLs) med programmet Sensory and Motor som kan fremme sansebearbejdning og styrke sansemotorikken. Det lød rigtigt spændende, selv om det var 60 lektioner på hver 1 time som skulle afholdes 3- 5 gange om ugen og dermed vare 3 til 4 måneder.

Heldigvis syntes min søn også, at det var sjovt,- ikke mindst at lave de sansemotoriske aktiviteter sammen med mig, mens han lyttede til musikken.

Effekten af terapibehandlingen kom løbende, men den fulde effekt viste sig den sidste måned af forløbet og ikke mindst efterfølgende. Før Integrated Listening behandlingen var han bogstaveligt talt fysisk “all over” i sin sansesøgende adfærd.

For eksempel havde han trang til at mærke på alt og alle, røre gulvet, sutte på alt) . Efter 3 måneders Integrated Listening behandling havde han næsten ikke nogen form for fysisk sansesøgende adfærd, hvilket var en helt igennem utrolig oplevelse. Ikke mindst for min søn, som ikke længere skal bruge så meget energi og kræfter på sin bearbejdelse af sanseindtryk, og ikke længere har den frustration hans tidligere sansebearbejdning medførte for ham.

På baggrund af den store succes med iLs behandlingen har vi efterfølgende også gennemgået iLs programmet med fokus på auditiv bearbejdning, som vi er begyndt at se den store effekt af i hans sproglige udvikling, hans indlæring og forståelse af specielt det at navigere i et kravsættende skolemiljø.

Næste skridt bliver at gennemføre iLs behandling med fokus på opmærksomhed og koncentration.

Som forælder til et barn med særlige behov har vores erfaringer med iLs behandling været utrolig givtig og udviklende for min søn på mange væsentlige udviklingspunkter for ham, og ikke mindst øget hans livskvalitet ved ikke at være på overarbejde sansemæssigt hele tiden.

Selv om det også kræver en del arbejde, tilstedeværelse og koordinering med at få gennemført øvelserne, så har det også været sjovt at “lege” øvelserne samme med min søn og opleve det samvær det også giver mellem forælder og barn. Samt jeg også har fået gjort 15 min gymnastik 5 gange om ugen. Min søn synes helt klart at det har været sjovt at lege og lave øvelserne sammen. Han har nydt samværet og har slet ikke set det som en form for terapi. Han har nydt at lytte til den klassiske musik, som har givet ham en indre ro, efter de sansemotoriske aktiviteter er gennemført.

Ulla Mikkelsen

Udtalelse fra mor til 6 årig søn

“Our son has always been affected by a wide variety of sensory issues. This led him to be hyperactive, unable to sit still, have a very narrow diet and have lots of specific sensory issues (ie difficulty with hair cuts, certain clothing, loud noises etc). His issues became magnified and more of a challenge for him when starting school, and on the advice of his teachers we sought the help of OT Ingelis Arnsberg.

It did not take long for our son to start looking forward to his weekly sessions and talking very fondly of his “concentrating teacher”. If a session was ever missed he was very disappointed and each week could not wait to get into the “playroom”. Ingelis seemed to really understand our son and see the good in him.

Our son completed a year of OT sessions and that included 60 hours of ILS therapy (both at home and with Ingelis). The therapy took time and a lot of effort on everyone’s part, but in that period of time our son slowly changed from a boy who physically could not sit still even for a few minutes, to a boy who was able to participate fully in the classroom and sit for the periods of time expected. His grades are now excellent as he is able to concentrate on the task at hand and the cycle of not being to complete a task and therefore not liking the task was broken.

His fine motor skills improved dramatically and his levels of concentration increased. Whilst he will always be an energetic and active boy, this part of him has gone from being a huge problem at school to an issue he can manage (for example by using a movement cushion and/or by placing himself at the edge of groups so he has more opportunity to move). His energy is now an attribute rather than a handicap.

His restricted eating, sensitivities to touch, and need to sniff and chew have all greatly improved.

His school have reported a huge change – from finding him a problem in the classroom to him being a pleasure to teach.

I would thoroughly recommend Ingelis Arnsbjerg and the ILS therapy system.”

Emma Rooke

Skriv til os

+45 27 12 88 21